Bol u leđima i vratu: Simptomi, tipovi, uzroci i lečenje

Bol u leđima i vratu: Simptomi, tipovi, uzroci i lečenje 2018-06-26T09:12:51+00:00
Bol U Ledjima I Vratu

Statistika kaže da je 90 posto ljudi na svetu u nekom momentu svog života osećalo bol u leđima!

U Srbiji se prema podacima iz 2009. godine, trećina ispitanika uzrasta od 15 do 69 godina izjasnila da je imala bolove u leđima u trenutku ispitivanja.

Ne postoji pravilo po kom bi se mogla izvršiti podela onih koji imaju ili nemaju ovakvu tegobu. Problem sa leđima i kičmom pogađa jednako sve, dakle i mlade i stare, ljude svih zanimanja.

Međutim, sledeće profesije su ipak izloženije većem riziku:

• Težak fizički rad, nošenje velikog tereta,
  • Stomatolozi, hirurzi, frizeri, muzičari (prinudni položaj tela)
  • Profesionalni vozači (napeto sedenje)
  • Profesije vezane za računar
  • Domaćice

Kičma je potpora celom organizmu. Ona je vrlo važan koščani i nervni čuvar. Svi se rađamo sa savršeno izbalansiranim skeletom. Njegova oštećenja zavise od naših navika, načina života, posla, i dr.

Bol u  leđima značajno utiče na kvalitet života. U slučaju hroničnog i višegodišnjeg bola, dolazi do razvoja anksioznosti, depresije i drugih psihosomatskih promena u karakteru osobe.

Zbog toga je vrlo važno bolove sa leđima i kičmom rešavati na vreme i ne dopustiti dalje pogoršanje.

Ukoliko tegoe traju duže od tri dana, neophodan je medicinski tretman i stručno mišljenje.

Bolovi u Leđima: Simptomi Koje Ne Smete Zanemariti

Bol u leđima (dorsalgija) može biti akutni i hronični:

Akutni je često momentalan i ne traje duže od nekoliko dana ili nedelja. Uglavnom nastaje kao posledica mehaničkog oštećenja (istezanje, cimanje, pad) ili artritisa. Najčešće se ovaj bol opisuje kao probadajući, ili blag i umeren. Pokretljivost je obično ograničena, a često je sprečeno samostalno ustajanje.

Hroničan bol leđa traje dugo (više od tri meseca), a nastaje postepeno. Uzroci su brojni i različiti, teško se određuju, stoga je neophodno stručno mišljenje i procena. Takva vrsta bola najviše utiče na svakodnevan život i često se čuje da su ljudi “naučili da žive sa njim”. Važno je znati da je hronični bol u leđima ili kičmi često progresivan, odnosno – vremenom se pogoršava. Zbog toga je vrlo važno javiti se lekaru i prihvatiti terapiju na vreme.

S obzirom na mesto bola, dorsalgija (bol u leđima) može se podeliti na:

1. Bol u gornjem delu leđa
  2. Bol u donjem delu leđa
  3. Bol u srednjem delu leđa
  4. Bol u leđima s desne strane
  5. Bol u leđima s leve strane

Nekada je bol ograničen, a nekada se širi i na druge delove tela. Cervikobrahialgija je dijagnoza boli koji se iz predela vrata širi u ruke. Išijas i lumboišialgija je bol koji se iz donjeg dela leđa širi niz noge. U oba slučaja vrlo su česti simptomi trnjenja, žarenja i slabosti u ekstremitetima. Pored ovih, vrlo su česti i sledeći simptomi:

• Vrtoglavice
  • Gubitak osećaja dodira
  • Bol u rukama i nogama
  • Otežana kontrola mokrenja i stolice
  • Povišena telesna temperatura
  • Gubitak težine
  • Nesanica
  • Depresija i dr.

Bol u Donjem Delu Leđa (Krstima)

Ova vrsta tegobe se oseća u podnožju leđa ili lumbalnom delu. Najčešće se javlja prilikom naglog podizanja većeg tereta, preteranog istezanja mišića, kao i od direktne povrede ili nezgode. Gojaznost, pušenje i stres su česti uzroci ovog bola.

Neprijatan bol u donjem delu leđa i krstima je se može manifestovati i kao posledica drugih bolesti (artritis, virusne infekcije) ili usled deformiteta kičme.

Za ublažavanje  bolova u krstima i donjem delu kičme preporučuje se smanjenje telesne mase, plivanje i brzo šetanje. Ukoliko tegobe traju duže od tri dana, obavezna je konsultacija sa lekarom.

Bol u Gornjem Delu Leđa i Vratu ( Između Plećki ili u Lopaticama)

Ovakav bol se oseća u ramenima, vratu i plećima (lopaticama). Nastaje istezanjem ligamenata i tetiva, prilikom naglih pokreta, cimanja, nezgoda… Međutim, najčešći uzroci bola u gornjem delu leđa su loše držanje, slabi stomačni mišići, istrošenost mišića leđa, napetost i stres. Često ovaj bol između plećki prati i problem sa vrtoglavicom ili migrenama, zbog slabosti vrata.

Važno je javiti se lekaru, koji će preduzeti sve neophodne mere za otklanjanje bola i uzroka problema. Dobra vest je da svaki od ovih bolova u gornjem delu kičme, predanošću i poštovanjem zadate terapije može biti eliminisan za nekoliko nedelja.

Bol u Kičmi: Najčešći Uzroci

Na otkrivanju uzroka, dijagnostici i terapiji dorsalgije, u specijalističkoj fizijatrijskoj ordinaciji Artifizio učestvuje tim više doktora. Bol u leđima, njegovi simptomi, uzroci i lečenje su u domenu anatoma, ortopeda, neurologa, fizijatara, neurohirurga, rentgenologa i psihologa.

Najčešći uzroci dorsalgije su loše držanje i deformiteti kičme. Drugi najčešći (fiziološki) uzrok je degenerativna promena kičmenog stuba, a posebno diskusa. Vremenom i oštećenjem dolazi do slabljenja kvaliteta diskusa, što u daljem toku života može izazvati ozbiljnije probleme koji se ponekad mogu rešiti samo hirurškim putem. Degenerativne promene na kičmi su vremenski uslovljene i potpuno očekivane. Svaki čovek nakon 40. godine života ima promene na intervertebralnim diskusima, ali one ne moraju nužno biti bolne ili problematične. Sve zavisi od toga u kakvom su stanju mišići, zdravlje i kondicija.

Ponekad se bol u leđima može pojaviti kao nuspojava nekog oboljenja koje, na prvi pogled, nema mnogo veze sa kičmom. Takođe, uzrok ovom bolu mogu biti i neke, reklo bi se, bezazlene situacije. Pa tako, bol se može javiti prilikom pranja zuba za lavaboom, tokom peglanja veša, pranja sudova ili pri naglom kočenju automobila. Vrlo često se sevajući bolovi pojavljuju prilikom kijanja ili kašljanja.

Često potcenjivan, ali nimalo bezazlen uzrok dorsalgije je svakodnevni stres. Konstantna napetost i život pod stresom negativno utiču na držanje i mišiće, zbog čega dolazi i do pojave bola. Gojaznost ide “ruku pod ruku” sa stresom i takođe ima nesagledive posledice po kičmeni stub.

Iako bi se reklo da nema mnogo veze sa leđima, pušenje i te kako utiče na nastanak i razvoj bola u leđima. Pušenje smanjuje protok kiseonika u telu i otežava dotok krvi do diskusa. Na taj način se degenerativne promene ubrzavaju. Pušenje ubrzava starenje celog organizma, pa tako i kičme i diskusa.

Mek dušek i neodgovarajući jastuk, kao i nepravilna stolica u kancelariji mogu biti i jesu vrlo česti uzroci problema sa kičmom i bolova u leđima.

Vrlo je važno lekaru do detalja objasniti pojavu bola, njegov intetnzitet, širenje i eventualne uzroke.

Starost neminovno donosi bolove u kičmenom stubu i oko njega. Međutim, moguće je otkloniti uzroke koji doprinose bržem razvoju degenerativnih promena, kao i ublažiti bolove u starosti. Pravovremenim pregledima, kao i zdravim životnim navikama ovaj problem je moguće preduprediti.

Lečenje i Terapije Bola u Ordinaciji Artfizio

Lečenje bola u leđima podrazumeva otklanjanje tegobe lokalno ili uklanjanje uzroka. Lečenje se može vršiti na sledeće načine:

• Medikalna terapija,
  • Primena vežbi i metoda koje ne uključuju lekove
  • Hirurgija, operacije

Medikamentna terapija se najčešće odnosi na analgetike (paracetamol, antireumatici). Ovaj vid terapije može imati trenutne efekte, ali najčešće nije zadovoljavajući. Pored analgetika koriste se i kortikosteroidi, injekcijom u mišić. Ni ova metoda nije omiljena, a ni naročito uspešna. Kada je reč o terapiji lekovima, najpozitivnije reakcije su zabeležene na tzv. miorelaksante. Ova grupa lekova deluje opuštajuće na mišiće, čime se smanjuje pritisak na nerve i otklanja bol u leđima. Medikamentna terapija se retko pripisuje, a najčešća je kod akutnih bolova leđa I kičme.

Hronična stanja zahtevaju dugoročne pristupe, edukaciju pacijenta, uključenost i podršku porodice i okoline, a u poslednje vreme sve češće i prisutnost psihologa.

U specijalnoj ordinaciji Artfizio omogućene su sve vrste lečenja koštano-zglobnog sistema. Reč je o terapijama koje ne podrazumevaju medikamente, izuzev u slučajevima u kojima lekar specijalista to zahteva.

Kineziterapija u Artfizio ordiniciji obuhvata:

• Šrot metoda (najefikasniji metod u otklanjanju tegoba izazvanih skoliozom)
  • PNF metod (Individualizovan pristup rešavanju problema, s akcentom na ceo organizam i telo, a ne samo lokalno)
  • Maligan tehnika (Vrlo delotvorna i brza tehnika otklanjana bola u zglobovima)
  • Miofacijalne trigger tačke

Fizikalna terapija odnosi se na:

• Laser hilt (Efikasna, brza i neinvazivna tehnika)
  • Tecar ( Ciljana radiofrekventna terapija kombinovana sa masažom mekog tkiva. Ovo je najnoviji vid termoterapije)
  • Trakcija – izvlačenje pršljenova (Bezbolna i neinvazivna metoda koja je najefikasnija u slučajevima diskus hernije, protuzije diska, degenerativnih oštećenja, smanjene pokretljivosti, bolova u zglobovima i dr.)
  • Šokvejv terapija radijalnim talasima (Otklanjanje bolova u kostima i mišićima, vrlo efikasno već posle nekoliko tretmana, koji traju svega nekoliko minuta)
  • Elektroterapija
  • Magnetna terapija
  • Ultrazvučna terapija
  • Termoterapija
  • Fototerapija
  • Kompeks (Vodeća svetska tehnologija elektrostimulacije mišića)

Pomoć psihologa prilikom lečenja težih hroničnih bolova leđa se pokazala višestruko korisnom. Ljudi koji duži niz godina trpe jake i uporne bolove skloni su depresivnom i anksioznom ponašanju i delovanju. Psiholog ima zadatak da edukuje i osvesti pacijenta u otkrivanju nefunkcionalnih uverenja o životu sa bolom. On olakšava pacijentu da prihvati nov i zdrav način života, da promeni životne navike. Uči pacijenta vežbama disanja i opuštanja. Terapijski rešava problem depresije i anksioznosti.

Operativno lečenje se primenjuje samo u situacijama kad se svi drugi načini lečenja pokažu kao neuspešni. Operacija je neophodna onima koji imaju oduzetost, ne osećaju ekstremitete i u slučajevima nevoljnog mokrenja i nemogućnosti kontrole stolice. Urgentna stanja i teške frakture su takođe indikacija za hirurški zahvat.

Prevencija Bolova u Leđima

Kao i kod drugih oboljenja i problema sa zdravljem, i u slučaju bola u leđima ovom slučaju je preventiva najvažnija. Ona se odnosi na odgovarajuće krevete, jastuke, stolice i drugi nameštaj. Vrlo je važna udobna obuća, sa nekoliko centimetara nagiba. Prestanak pušenja i umerena fizička aktivnost su uvek preporučljivi, a u ovom slučaju naročito. Plivanje i brzo hodanje daju najviše efekta. Takođe, treba voditi računa o kilaži, te se umereno i zdravo hraniti.