Osteoartritis kuka, u medicinskoj terminologiji poznat kao koksartroza, je iscrpljujuće stanje zglobova kuka koje pogađa milione pojedinaca širom sveta.

Koksartroza može biti izvor hroničnog bola, ukočenosti i smanjene pokretljivosti, te značajno umanjiti kvalitet života.

U ovom članku ćemo istražiti višestruke aspekte osteoartritisa kuka, pružajući temeljno razumevanje njegovih uzroka, simptoma, dijagnostičkih metoda i različitih načina lečenja.

Šta je koksartroza?

Osteoartritis kuka, kategorisan kao koksartroza, je hronični degenerativni poremećaj zgloba koji prvenstveno cilja na zglob kuka.

Za razliku od oblika autoimunog artritisa, kao što je reumatoidni artritis, osteoartritis se karakteriše postepenim propadanjem zaštitne hrskavice koja pokriva krajeve kostiju zgloba kuka.

Ova erozija hrskavice dovodi do bola, ograničenog opsega pokreta i poremećene funkcionalnosti u kukovima.

To je bolest sa sporo progresivnim i dugim tokom. Podmukli početak i napredovanje, obeleženi promenljivim periodima stagnacije koji traju mesecima ili čak godinama, otežavaju dijagnostiku i utvrđivanje vremena početka bolesti, pokazuje istraživanje Nacionalnog centra za biotehnološke informacije.

Simptomi koksartroze

Bol u kuku koji se vremenom pogoršava je najčešći i glavni simptom koksartroze. Bol je koncentrisan na prepone i širi se duž butine, a ponekad izaziva i bol u kolenu. U pitanju je mehanički bol, što znači da se javlja pri fizičkom naporu i najjači intenzitet dostiže na kraju dana.

Ujutro, kuk se oseća ukočeno kada se osoba probudi. Hodanje postaje sve bolnije, a u najtežim slučajevima štake su neophodne. Čak i podizanje lakših predmeta, obuvanje čarapa, ulazak u automobil i penjanje uz stepenice mogu da izazovu bol u kuku.

Međutim, koksartroza se manifestuje nizom simptoma, koji se mogu intenzivirati kako stanje napreduje. Tipični simptomi uključuju:

• Bol u kuku: Trajna nelagodnost u zglobu kuka, koja se često pogoršava tokom aktivnosti i popušta nakon odmora.
  • Ukočenost: Smanjen opseg pokreta u kuku, ometanje kretanja i svakodnevnih aktivnosti.
  • Ograničena pokretljivost: Hodanje, penjanje uz stepenice ili ustajanje iz sedećeg položaja su otežani.
  • Osećaj kliktanja ili škrgutanja: čujni zvuci mogu da prate pokrete zgloba kuka kod nekih pacijenata.
  • Slabost mišića: Mišići koji okružuju kuk mogu oslabiti zbog nedovoljne upotrebe i bola.
  • Šepanje: Primetno hramanje može se razviti kao rezultat bola i smanjene funkcije kuka.

Uzroci koksartroze

Otkrivanje osnovnih uzroka osteoartritisa kuka je ključno za efikasno upravljanje i prevenciju.

Brojni faktori doprinose razvoju koksartroze:

• Starost: Rizik od koksartroze raste sa godinama, pošto kumulativno habanje zgloba na kraju dovodi do degradacije hrskavice.
  • Genetika: Određene osobe mogu imati genetsku predispoziciju za osteoartritis, sa naslednim osobinama koje utiču na strukturu i funkciju zgloba.
  • Gojaznost: Prekomerna telesna težina dodatno opterećuje zglobove kuka, ubrzavajući degeneraciju hrskavice.
  • Povrede zglobova: Prethodne povrede kuka, prelomi ili dislokacije mogu povećati verovatnoću pojave osteoartritisa u budućnosti.
  • Prekomerna upotreba zglobova: Ponavljajuće aktivnosti sa velikim uticajem ili zanimanja koja zahtevaju prekomerno korišćenje zgloba kuka mogu doprineti degeneraciji zgloba.

Rizične grupe

Iako koksartroza može uticati na pojedince svih uzrasta i porekla, određene demografske grupe su predisponirane za razvoj ovog stanja:

• Starije osobe: Kao što je ranije navedeno, starenje je značajan faktor rizika za osteoartritis kuka.
  • Žene, a posebno žene u postmenopauzi, imaju veću verovatnoću da razviju osteoartritis kuka.
  • Porodična anamneza: Porodična istorija osteoartritisa može povećati rizik od razvoja ovog stanja.
  • Sportisti i fizički radnici: Ljudi koji se bave sportom ili zanimanjima koja izlažu zglob kuka stalnom stresu suočavaju se sa povećanim rizikom.
  • Gojaznost: Prekomerna telesna težina je značajan faktor rizika za koksartrozu.

Faze koksartroze

Osteoartritis kuka obično napreduje kroz različite faze ozbiljnosti oštećenja.

Nijansano razumevanje ovih faza pomaže zdravstvenim radnicima da prilagode strategije lečenja pojedinačnim pacijentima.

Blaga koksartroza

• Minimalni bol i ukočenost zglobova
  • Ograničeni gubitak hrskavice
  • Manje smetnje u svakodnevnim aktivnostima

Umerena koksartroza

• Pojačani bol i ukočenost zglobova, posebno nakon aktivnosti
  • Vidljivo oštećenje hrskavice na snimku
  • Blaga do umerena ograničenja dnevnih funkcija

Teška koksartroza

• Uporan i jak bol i ukočenost zglobova
  • Ekstenzivno oštećenje hrskavice
  • Značajna ograničenja u pokretljivosti i svakodnevnim aktivnostima

Dijagnostika

Dijagnoza koksartroze zahteva sveobuhvatnu procenu od strane zdravstvenog radnika. Dijagnostički proces obično uključuje sledeće korake:

• Medicinska istorija: Lekar prikuplja informacije o simptomima pacijenta, istoriji bolesti i potencijalnim faktorima rizika.
  • Fizički pregled: Fizička procena procenjuje opseg pokreta kuka, nivoe bola i sve indikacije deformiteta.
  • Snimanje: rendgenski snimci, magnetna rezonanca ili CT skeniranje mogu se koristiti za vizuelizaciju zgloba kuka, procenu gubitka hrskavice i isključivanje alternativnih stanja.
  • Analiza zglobne tečnosti: U određenim slučajevima može se analizirati uzorak sinovijalne tečnosti iz zgloba kuka kako bi se isključili drugi uzroci bolova u zglobovima.
  • Testovi krvi: Mogu pomoći u identifikaciji stanja koja mogu imitirati simptome koksartroze, kao što je reumatoidni artritis.

Lečenje koksartroze

Lečenje osteoartritisa kuka nastoji da ublaži bol, poboljša funkciju zglobova i poboljša ukupni kvalitet života. Napominjemo da ništa od navedenih tretmana ne smete sprovoditi na svoju ruku, već isključivo u konsultaciji sa lekarom i uz nadzor stručnog medicinskog lica.

Često obuhvata mešavinu nehirurških i hirurških pristupa:

Nehirurško lečenje

• Promene životnog stila: Kontrola telesne težine i fizičke vežbe umerenog intenziteta mogu da umanje stres na zglob kuka.
  • Fizikalna terapija: Fizioterapeuti mogu preporučiti prilagođene režime vežbanja i rutine istezanja kako bi se pojačala fleksibilnost i snaga zgloba kuka.
  • Lekovi protiv bolova: Analgetici koji se izdaju bez recepta ili na recept mogu da obezbede privremeni predah od bolova u kuku, ali je konsultacija sa lekarom ili faramceutom obavezna.
  • Pomoćni uređaji: štapovi ili proteze mogu pružiti podršku zglobu kuka, ublažavajući pritisak na zahvaćeno područje.
  • Injekcije: Kortikosteroidi ili injekcije hijaluronske kiseline mogu pružiti privremeno olakšanje od bola i upale, uz obaveznu preporuku i nadzor lekara.
  • Indiba Active terapija

Hirurško lečenje

• Artroskopija kuka: minimalno invazivna hirurška procedura koja ima za cilj popravku ili uklanjanje oštećenog tkiva zgloba kuka.
  • Osteotomija: Hirurško poravnavanje zgloba kuka radi preraspodele težine i pritiska.
  • Pokrovna proteza: Alternativa zameni kuka, gde se zamenjuje samo oštećena površina zgloba kuka.
  • Operacija zamene kuka: U slučajevima teške koksartroze, operacija zamene kuka može biti jedino rešenje.

Prevencija osteoartritisa kuka

Bol povezan sa osteoartritisom kuka može se ograničiti preduzimanjem nemedicinskih mera.

Na primer, možete da postavite rukohvate u kupatilu i toaletu kako biste lakše ustali. Ako koristite štap za hodanje, bolje ga je držati u suprotnoj ruci, pored kuka koji ne boli. Najviše olakšanja bolnom zglobu možemo pružiti podržavajući zdravu stranu.

Fizička aktivnost, sve dok je slabijeg intenziteta (vežbanje u vodi, hodanje i vožnja bicikla) i umerena, odnosno dva ili tri puta nedeljno, preporučuje se da se očuva mišićna snaga i uspori napredovanje bolesti.

Fizikalna terapija koja leči stanja kostiju, zglobova i mišića koristeći fizičke manipulacije i masaže. ili hidroterapija takođe može biti korisna. Na kraju, važno je paziti na ishranu i izbegavati gotova jela i suhomesnate proizvode i umesto toga dati prednost zdravim mastima (nesoljeni orasi i semenke, maslinovo ulje, avokado).

Zaključak

Osteoartritis kuka, ili koksartroza, može značajno uticati na kvalitet života. Sveobuhvatno razumevanje njegovih uzroka, simptoma, dijagnoze i različitih opcija lečenja, uključujući operaciju zamene kuka, je ključno za efikasno upravljanje ovim stanjem.

Usvajanjem višestranog pristupa osteoartritisu kuka, pojedinci mogu doživeti olakšanje od bola, povratiti svoju mobilnost i na kraju poboljšati svoje opšte blagostanje.

Ako vas ili nekoga koga poznajete muči bol, ukočenost, ili koksartroza kuka, fizijatarska ordinacija ArtFizio Novi Sad vam može pomoći.